www.miniopterus.sk

Akcie v roku 2009

Z dôvodu ochrany netopierov zámerne neuvádzame názvy konkrétnych lokalít.
Fotografie zverejnené na www.miniopterus.sk sú chránené autorskými právami.

Zimné sčítanie netopierov v pohorí Burda 11/01/09
Jednou z tradičných oblastí, na ktorej vykonávame pravidelne zimné sčítanie netopierov je aj malé pohorie Burda na južnom Slovensku.

Zimné sčítanie netopierov v Plaveckom krase I 17/01/09
Zimné sčítanie netopierov v Plaveckom krase začíname túto zimnú sezónu na tradičnej lokalite. Slnečné počasie a pekný výhľad z hrebeňa Malých Karpát prispeli k našej dobrej nálade.

Zimné sčítanie netopierov v jaskyni Driny 17/01/09
Jedinou sprístupnenou jaskyňou na západnom Slovensku je jaskyňa Driny. Na rozdiel od ostatných sprístupnených jaskýň, ktoré vymodeloval vodný tok, Driny vznikli rozpúšťaním vápenca priesakom povrchových zrážkových vôd.

Zimné sčítanie netopierov v Plaveckom krase II 19/01/09
Po druhýkrát cestujeme na zimné sčítanie netopierov do Plaveckého krasu. Cieľom je návšteva jaskyne, ktorá patrí v tejto oblasti z pohľadu výskytu netopierov k významným.

Zimné sčítanie netopierov v Tríbči I 25/01/09
V rámci prvého tohtoročného zimného sčítania netopierov v pohorí Tríbeč sme si vybrali dve priepasti. Na zostup do oboch sú potrebné lezecké pomôcky a použitie tzv. jednolanovej techniky.

Zimné sčítanie netopierov v opustených baniach 31/01/09
Cez víkend sme navštívili dve každoročne kontrolované zimoviská netopierov, ktoré sa nachádzajú pomerne blízko seba. Zaujímal nás v nich aktuálny stav podkovára malého (Rhinolophus hipposideros).

Zimné sčítanie netopierov v Tríbči II 03/02/09
V poradí druhé zimné sčítanie netopierov v Ponitrí uskutočňujeme v Zoborsko-Žibrickom krase. Ako prvú navštevujeme Nitriansku hradnú jaskyňu.

Zimné sčítanie netopierov v Benediktovej jaskyni 05/02/09
Najstaršie písomné zmienky o jaskyni na Slovensku pochádzajú z rokov 1220 a 1224 a týkajú sa práve Benediktovej jaskyne pri Trenčíne.

Zimné sčítanie netopierov v Tríbči III 14-15/02/09
V sobotu skoro ráno vyrážame z Bratislavy. Cestou v Nitre na železničnej stanici priberáme ďalšieho nášho člena a v Žarnovici domácu jaskyniarku s priateľom. Naším cieľom sú jaskyne Veľkopolsko-Uherského krasu.

Netopier vo vetracom okienku 18/02/09
Tento raz nás zavolali do domu, kde z balkóna uvideli vletieť netopiera do vetracieho okienka komory vyplneného montážnou penou.

Záhadné odtlačky 18/02/09
Na Netopieriu záchranku zavolal mladý pán, že ráno keď sa zobudil videl v byte lietať netopiera a veľmi sa ho zľakol.

Stavba zábran pre žaby na Železnej studienke 20-21/03/09
Tento rok sa na Železnej studienke v Bratislave uskutočnil už 24. ročník akcie "Pomoc ropuchám pri jarných migráciách".

Žiaci pomáhali pri záchrane žiab 06/04/09
Do akcie "Pomoc ropuchám pri jarných migráciách" na Železnej studienke v Bratislave sa aj tento rok zapojili mnohí žiaci základných a stredných škôl. Jedným z kolektívov, ktoré prišli pomôcť prenášať žaby, boli aj žiaci 2.A ZŠ na Tilgnerovej ulici.

Zmotávanie zábran 09/04/09
Tohtoročná akcia "Pomoc ropuchám pri jarných migráciách" na Železnej studienke pomaly končí. Samičky ropuchy obyčajnej (Bufo bufo) sa v stále väčších počtoch presúvajú späť do lesa.

Pozorovanie netopierov v podkroví kostola I 16/05/09
V rámci dlhodobo plánovaných aktivít sme začali sledovať letnú kolóniu netopiera obyčajného (Myotis myotis) v podkroví kostola jednej obce na Borskej nížine.

Netting v Kováčovských kopcoch 21/05/09
Aj tento rok sme pripravili pre študentov 2. ročníka odboru Environmentalistika Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského Bratislava v rámci terénnych cvičení večernú odbornú prednášku a ukážkový odchyt netopierov do sietí, tzv. netting.

Netopier v napílenom dreve 11/06/09
Prostredníctvom Netopierej záchranky sme boli privolaní k neobvyklému prípadu. Majiteľovi domu v mestskej časti Bratislava-Dúbravka doviezli bukové palivové drevo.

Výskum netopierov Myjavskej pahorkatiny 12-13/06/09
V rámci doplnenia údajov o netopieroch Myjavskej pahorkatiny sme sa rozhodli preskúmať podkrovné priestory, kde ešte doteraz nebol realizovaný výskum, ako aj skontrolovať známe lokality a doplniť údaje aj prostredníctvom bat-detektoringu.

Pozorovanie netopierov v podkroví kostola II 13/06/09
Druhýkrát sa vraciame sledovať „našu“ kolóniu netopierov na kostole. Kostol po zotmení pozorujeme z dvoch strán, aby sme objavili otvor, ktorým netopiere z podkrovia vyletujú.

Výskum netopierov v oblasti Hornej Nitry 17/06/09
Koncom 90. rokov bol realizovaný výskum netopierov v podkrovných priestorov v oblasti Hornej Nitry. Po 11 rokoch od tohto výskumu nás zaujímalo, aký je súčasný stav kolónií netopiera obyčajného (Myotis myotis).

Prijatie dodatku k Dohode o ochrane netopierov 21/06/09
Na schôdzi vlády Slovenskej republiky, ktorá sa uskutočnila 17. 6. 2009, bol okrem iného prerokovaný a prijatý aj Dodatok č. 2 k Dohode o ochrane netopierov v Európe, známej pod názvom EUROBATS.

Nález večernice južnej už aj v Bratislave 01/07/09
Dňa 1. 7. 2009 s odstupom niekoľkých hodín zavolali na Netopieriu záchranku dve obyvateľky bratislavskej mestskej časti Vrakuňa, ktoré našli na svojich oknách netopiera.

Netopier pred Optikou 06/07/09
Na telefónne číslo Netopierej záchranky zavolala predavačka z kvetinárstva, že pred vedľajšou predajňou Optika leží na zemi pred dverami netopier.

Netopiere v balkónovom zábradlí 21/07/09
Prostredníctvom Netopierej záchranky nás oslovili majitelia rodinného domu, že sa im pod oknami neustále hromadí trus a predpokladajú, že by mohlo ísť o netopiere.

Netopieria záchranka opäť v tom istom dome 28/07/09
Na Netopieriu záchranku nám zavolala jedna pani, ktorá našla v obývačke bytu na skrinke zaveseného netopiera.

Netopiere za okenicami chát 02/08/09
Je všeobecne známe, že netopiere využívajú ako úkryt jaskyne, staré bane, podkrovia starých budov, či paneláky. Menej známym denným úkrytom netopierov sú otvorené okenice na domoch a chatách.

Bat-detektoring na území Liptovskej kotliny 03-05/08/09
V rámci mapovania výskytu netopierov sme pokračovali v detektorovaní na území Liptovskej kotliny. Zamerali sme sa najmä na okolie vodnej nádrže Liptovská Mara.

Kaloni už aj na Slovensku 07/08/09
Na Slovensko sa z juhu postupne šíria niektoré nové druhy netopierov. Okrem netopierov, ako sme zistili z ceduľky na dverách v Tatranskej Lomnici, sú na Slovensku už aj kaloni, aj keď zatiaľ len v názve firmy.

Netopier a sestričky z Kramárov 21/08/09
V neskorých večerných hodinách nám zatelefonovala sestrička z Detskej fakultnej nemocnice na Kramároch. Do herne jedného z lôžkových oddelení vletel cez vetracie okno netopier.

Chcete mať na chate netopiere? 11/09/09
Väčšina majiteľov chát sa v prípade, že nájdu v podkroví alebo pod dreveným obložením netopiere, snaží hľadať riešenie, ako sa ich čo najrýchlejšie zbaviť.

Európska noc netopierov 12/09/09
Aj tento rok sme v spolupráci so Zoologickou záhradou Bratislava zorganizovali podujatie s názvom Európska noc netopierov.

Detektoring v povodí Gidry 03/10/09
text

Záchrana raniakov hrdzavých 15/11/09
Na telefónne číslo Netopierej záchranky nám zatelefonovali obyvatelia domu z bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves. V okne medzi dvomi sklami, pričom vonkajšie sklo bolo rozbité, uviazlo väčšie množstvo netopierov.

Netopier v perinách 15/11/09
Po návrate z akcie, na ktorej sme zachraňovali uviaznutých raniakov hrdzavých (Nyctalus noctula) z rozbitého okna, sa nám na netopieriu záchranku dovolal pán zo sídliska Dlhé Diely, ktorý našiel doma netopiera.

Kolónia netopierov v štrbine 28/11/09
Netopieriu záchranku kontaktoval obyvateľ sídliska zo Serede. Z okna sleduje zatepľovanie panelového domu, ktoré sa priblížilo k miestu s výskytom kolónie netopierov.

Slávnostné zasadnutie 40 rokov SZOPK 12/12/09
Pri príležitosti 40. výročia založenia Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny sa v priestoroch Slovenského múzea ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši uskutočnilo slávnostné zasadnutie.